DeNature Herba -- Kami berharap dapat menyediakan anda dengan perawatan yang tepat dan efisien. Latihan Grup kami didesain untuk menyediakan perawatan spesialis Herba yang selamat. Kami dapat menyediakan pelayanan dengan konsultasi PERCUMA 24JAM. Grup kami praktek penyampaian perawatan herba diorganisir melalui pendekatan team dengan staf perawat yang prihatin dan staf sokongan administrasi yang kompeten untuk membantu dalam memenuhi kebutuhan pribadi anda. Pencegahan sifilis herba dipilih ramai dan ini adalah fokus dari Grop kami.

Pencegahan sifilis -- Untuk penyakit sifilis satu-satunya pencegahan mutlak adalah pemantangan. Pemakaian kondom memberikan perlindungan dekat dengan 100% asalkan digunakan secara benar. Dalam perawatan sifilis, penyaringan dan pengobatan pasangan adalah sangat penting. Kadang-kadang, kita harus melakukan tes penyembuhan sebelum mereka dapat kembali melakukan aktivitas seksual yang normal.


PENCEGAHAN SIFILIS

Sifilis masuk kedalam kategori STD( Penyakit menular seksual) adalah penyakit-penyakit yang ditularkan melalui hubungan seksual dengan pasangan yang terinfeksi. Hubungan seksual termasuk oral seks serta seks dubur kelamin. Ini juga termasuk mereka yang ditularkan melalui kontak dekat (kulit dengan kulit) misalnya kudis, kutu kemaluan, kutil, dll. 
Ada juga STD ditransmisikan melalui rute lain misalnya ibu ke anak, intravena melalui jarum berkongsi sama yang terkontaminasi (HIV, sifilis, hepatitis B) dan sangat jarang melalui terkontaminasi darah dan produk darah transfusi atau transplantasi organ / pemindahan kulit.


Pengertian Sifilis dan Bagaimana Ianya Boleh berjangkit
Sifilis adalah penyakit jangkitan seksual yang berpunca daripada kuman bakteria yang dikenali sebagai Treponema pallidum.Sifilis boleh menjangkiti lelaki dan wanita.

Bagaimana saya boleh dijangkiti sifilis? Anda boleh dijangkiti sifilis dengan:
• Menyentuh lepuh/ ruam sifilis pada seseorang walaupun lepuh berkenaan sukar dilihat.
• Melakukan hubungan seks oral, vagina atau dubur tanpa menggunakan kondom.
• Tersentuh atau terkena darah yang berjangkit.
• Wanita hamil boleh menjangkiti bayi mereka dengan sifilis.

Gejala sifilis berdasarkan peringkat
Peringkat utama
Pada peringkat ini, kecederaan yang tidak menyakitkan akan muncul di tempat bakteria memasuki badan. Ini biasanya berlaku dalam tempoh 3 minggu pendedahan, dengan julat antara 10-90 hari. Seseorang boleh menjadi sangat menular semasa peringkat utama ini.
  1. Pada lelaki, luka ini sering muncul di kawasan kelamin, biasanya (tetapi tidak selalu) pada zakar. Luka ini sering menyebabkan kesakitan.
  2. Pada wanita, luka boleh terbentuk di luar alat kelamin atau di bahagian dalam vagina. Chancre biasanya tidak diketahui jika ia berlaku di dalam vagina atau di permukaan rahim. Luka biasanya tidak menyakitkan dan tidak mudah dilihat.
  3. Perkembangan nodus limfa boleh berlaku di kawasan sekitar luka.
  4. Ruam,gatal dan luka juga boleh berlaku di bahagian lain badan selain alat kelamin.
  5. Luka biasanya berlangsung selama 3-6 minggu, dan boleh sembuh tanpa rawatan, tetapi akan meninggalkan luka nipis. Walaupun luka itu sembuh, ia tidak bermakna bahawa sifilis juga hilang dan seseorang masih boleh menghantar sifilis kepada orang lain dalam keadaan ini.

PENCEGAHAN SIFILIS


Peringkat sekunder
Tahap ini dicirikan oleh ruam yang muncul selama 2-12 minggu selepas luka berkembang dan kadang-kadang bahkan sebelum ia menyembuhkan. Gejala-gejala lain mungkin berlaku, yang bermaksud bahawa jangkitan telah tersebar ke seluruh tubuh. Seseorang juga akan menjadi sangat menular di peringkat menengah. Luka, ruam dan gatal sering berkembang di seluruh badan dan umumnya termasuk tapak kaki dan kaki.
  1. Ruam biasanya kelihatan coklat kemerahan, kecil, padat, rata atau dinaikkan pada kulit kurang daripada 2 cm. Walau bagaimanapun, ruuka kelihatan seperti masalah kulit biasa.
  2. Luka terbuka kecil boleh hadir pada membran mukus. Luka yang penuh atau luka lembab seperti ketuat juga boleh hadir.
  3. Dalam orang berkulit hitam, warna luka mungkin kelihatan lebih ringan daripada kulit di sekelilingnya.
  4. Ruam kulit biasanya sembuh dalam tempoh 2 bulan dengan sendirinya tanpa parut. Selepas penyembuhan, perubahan warna kulit boleh berlaku. Walau bagaimanapun, walaupun luka telah sembuh, sifilis masih akan dihantar kepada orang lain.

Apabila sifilis menyebar ke seluruh badan, orang mungkin mempunyai:
  1. Demam (biasanya tidak melebihi 38.3 ° C).
  2. Sakit tekak tenggorokan.
  3. Rasa lemah dan tidak selesa samar-samar.
  4. Berat badan turun drastis
  5. Rambut gugur terutama pada kening, bulu mata, dan kulit kepala.
  6. Nodus limfa bengkak.
  7. Kekakuan leher, sakit kepala, kerengsaan, lumpuh, refleks yang tidak sesuai, dan gerakan mata yang tidak teratur.

Peringkat laten (tersembunyi)
Sekiranya tidak dirawat, orang akan maju ke peringkat laten. Ini adalah peringkat selepas seseorang dijangkiti. Selepas ruam di peringkat menengah hilang, seseorang tidak akan mempunyai sebarang gejala untuk beberapa waktu (peringkat laten). Tahap ini mungkin serendah satu tahun atau dapat berkisar antara 5-20 tahun. Semasa peringkat ini, diagnosis yang tepat hanya boleh dilakukan melalui ujian darah, pengalaman seseorang, atau kelahiran seorang anak dengan sifilis kongenital. Seseorang akan menghantar virus semasa peringkat laten awal dan juga boleh dihantar semasa peringkat laten jika tiada gejala hadir.

Peringkat terakhir
Ini adalah tahap sifilis yang paling berjangkit. Sekiranya tidak dirawat, peringkat akhir ini mungkin kelihatan awal, iaitu 1 tahun selepas dijangkiti atau pada bila-bila masa sepanjang hayatnya. Seseorang yang mempunyai sifilis tidak boleh mencapai tahap ini. Tahap ini akan menyebabkan masalah pembuluh darah dan masalah jantung yang serius, gangguan mental, kebutaan, masalah sistem saraf, dan juga kematian. Tanda-tanda peringkat akhir bergantung pada komplikasi yang berkembang. Komplikasi ini termasuk:
⇒ Gummata, luka besar di dalam badan atau pada kulit.
 Sifilis kardiovaskular, yang menjejaskan jantung dan saluran darah.
 Neurosipilis, yang menjejaskan sistem saraf dan otak.

Apa yang saya perlu buat jika saya ada sifilis?
  • Hentikan hubungan seks, biarpun dengan menggunakan kondom, sehingga tempoh rawatan sifilis anda sudah selesai.
  • Jika anda dijangkiti sifilis, beritahu pasangan atau pasangan-pasangan seks anda agar mereka boleh diperiksa.

Bolehkah sifilis dirawat atau disembuhkan?
  • Ya, sifilis boleh dirawat dan disembuhkan dengan suatu siri suntikan. Tempoh masa rawatan akan bergantung pada tahap jangkitan sifilis berkenaan. Pastikan anda menghadiri setiap temu janji doktor anda.
  • Sifilis boleh disembuhkan dengan Herba dan pastikan Herba yang Anda konsumsi didampingi oleh ahli pakar yang berkompeten.
  • Setelah rawatan sifilis anda sudah selesai, anda mesti menjalani ujian lain pula untuk memastikan anda sudah benar-benar sembuh.
  • Wanita boleh mendapatkan rawatan sifilis pada tahap awal kehamilan untuk menghalang bayi mereka daripada dijangkiti sifilis.
  • Anda boleh dijangkiti sifilis lagi walaupun anda sudah sembuh daripada jangkitan sifilis pada masa lalu.
REVIEW PESKIT SIFLIS  BERJAYA SEMBUH 

BILA MEREKA BOLEH KENAPA TIDAK DENGAN ANDA





Disclaimer: *Perubahan dan tindakbalas kepada individu adalah berbeza bergantung kepada kesesuaian badan, hormon dan jangka sakit.

Bagaimana boleh saya melindungi diri saya dari dijangkiti sifilis?

  • Pastikan anda dan pasangan seks anda diperiksa untuk sifilis. Kerap jalani pemeriksaan untuk sifilis jika anda mempunyai lebih daripada seorang pasangan seks atau pasangan seks anda melakukan hubungan seks dengan orang lain. Risiko jangkitan sifilis akan meningkat sejajar dengan bilangan pasangan seks yang anda ada.
  • Pastikan anda dan pasangan anda dirawat supaya anda tidak akan saling menjangkiti antara diri anda dan pasangan anda atau menjangkiti orang lain dengan sifilis.
  • Gunakan kondom semasa melakukan seks vagina, dubur dan oral, biarpun dengan pasangan tetap anda jika anda juga melakukan hubungan seks dengan orang lain.
  • Bincangkan penggunaan kondom dengan pasangan seks baru anda sebelum anda melakukan hubungan seks dengan mereka.
  • Jangan lakukan hubungan seks, biarpun dengan menggunakan kondom, dengan seseorang yang dijangkiti sifilis, sehingga tempoh rawatan mereka sudah selesai.

Bagaimana boleh saya pastikan agar saya tidak menjangkiti orang lain dengan sifilis?

  • Jangan lakukan hubungan seks dengan sesiapa, biarpun dengan menggunakan kondom, sehingga rawatan anda sudah selesai.
  • Kerap jalani pemeriksaan untuk sifilis jika anda mempunyai lebih daripada satu pasangan seks atau jika pasangan anda telah melakukan hubungan seks dengan orang lain. Anda boleh dijangkiti sifilis lagi.

Di mana boleh saya dapatkan nasihat dan bantuan?
➽ Klinik kesihatan seksual
 Perkhidmatan kesihatan masyarakat
 Pusat perancangan keluarga
➽ Pakar Herba De Nature 


Sekian entry dari kami mengenai Pencegahan sifilis herba. Semoga berfaedah untuk Anda dan pasangan Anda. Ramaiakan gerakan Hidup sehat dimulai dari setia kepada pasangan. Salam Sehat De Nature. 
 
Top